Дорогі дев'ятикласники пред початком огляду нової теми, виконайте контрольний тест, а потім поверніться до нової теми уроку. Далі перейдіть за посиланням
Виконайте контрольний тест за творчістю Г.Ібсена та Б.Шоу. після виконання тесту нажміть "Відправить".
Б.Шоу "Пігмаліон" Знайомство з творчістю Б.Шоу
3. Прослухайте аудіокнигу чи прочитайте уривки в підручнику.
4.Ознайомся з матеріалом!
Вічні образи міфів Давньої Греції
Відтворення античного міфу про Пігмаліона у літературі та живописі
«Пігмаліон» в літературі
Як вже відомо, за основу своєї блискучої комедії «Пігмаліон» Бернард Шоу обрав сюжет міфу «Пігмаліон і Галатея». Цей міф існував у Стародавній Греції і був запозичений давньоримськими митцями. Публій Овідій Назон у X книзі «Метаморфоз» розповідає історію царя Кіпру, скульптора Пігмаліона, що вирізьбив прекрасну статую дівчини зі слонової кістки і закохався в неї. У ХІІ столітті англійський поет і драматург Марстон написав поему «Перетворення статуї Пігмаліона».
Вільям Шекспір переказав сюжет міфу про Пігмаліона і Галатею в останній сцені «Зимової ночі».
Для Руссо, німецьких поетів-романтиків Пігмаліон був символом закоханого, який силою свого почуття зумів створити ідеал краси.
Наприкінці XIX століття до міфу звертаються драматурги В. Морріс у поемі «Пігмаліон і Галатея» та В. Швенк Гілберт у комедії «Пігмаліон і Галатея».
«Пігмаліон» в мистецтві"
Не тільки митці слова зверталися до образів Пігмаліона і Галатеї. У світі є безліч картин відомих і маловідомих художників, скульпторів, яким сюжет даного міфу прийшовся до душі. До сюжету міфу «Про Пігмаліона і Галатею» звернулись:
в живописі — Луї Гауффер, Джуліо Баргелліні, Жан-Леон Жером, Жан Батіст Ванлоо, Франсуа Буше, Пабло Пікассо,
в скульптурі — Етьєн Моріс Фальконе та ін.
в музиці – Жан-Філіп Рамо.
5. Робота з текстом.
Чим можна пояснити активне звернення митців різних епох саме до античного міфу про Пігмаліона і Галатею? Прекрасна історія про перетворюючу силу кохання. Кохання здатне творити дива і навіть оживити камінь. П’єса пов’язана з античним міфом на рівні підтексту. Власне сама назва твору натякає читачеві, що п’єса пов’язана з давньогрецьким міфом. Такий прийом в літературі називають ремінісценцією.
Запишіть в зошит!
Ремінісценція – це елемент художньої системи, що відсилає до раніше прочитаного, почутого або побаченого твору мистецтва, неявна цитата.
Пігмаліон – це символ творця, що оживив творіння свої рук.
Хіггінс – це аристократ, який дещо відрізняється від решти. В першу чергу манерами. Він людина науки, експериментатор, який не хоче брати жодної відповідальності на себе.
Подумайте і дайте усно відповідь на питання.
2. Чому Хіггінс навчає Єлізу?
3. Які події змінюють життя Пігмаліона?
4. Які зміни в образі Пігмаліона стаються завдяки Галатеї?
5. Яким чином Еліза впливає на Хіггінса?
6. Як герої ставляться до долі головних героїнь?
7. Чим закінчуються історії їхніх взаємин?
Порівняємо риси характеру Пігмаліона та Професора Хіггінса, розглянувши таблицю.
Пігмаліон
|
Спільне
|
Професор Хіггінс
|
ü Створив Галатею та закохався в неї;
ü Галатея змінила Пігмаліона, її краса розбудила в його душі кохання;
ü почувався відповідальним за створену ним красу, одружився з Галатеєю.
|
Не дуже люблять жінок, вперті одинаки
|
ü не зважає на почуття інших, часто грубий і нестриманий,
ü Навчав Елізу правильної вимови, допоміг зрозуміти світ мистецтва;
ü Еліза майже нічого не змінила в поглядах професора, а він не збирався змінюватися сам;
ü він не почувався відповідальним за долю Елізи, його захоплювали вищі ідеї, результат експерименту
|
У своїй творчості, професії митці керуються різними мотивами: Пігмаліон – кохання, Хаггінс – парі, експеримент. Це дуже важливо і містить головну ідею твору: не можна ставити експерименти над людьми . Кожна людина має право на повагу до себе та свого життя. Ніхто не має права заради забавки змінювати долю людини, або намагатися вплинути на неї. Людина повинна бути відповідальною у ставленні до інших
|
Якщо спроектувати події античного міфу на драму Бернанда Шоу, отримаємо такі характеристики літературних творів
Розглянь компаративний аналіз творів
п/п
|
Античний міф «Пігмаліон і Галатея»
|
П'єса Б. Шоу «Пігмаліон»
|
Місце дії
|
Давня Греція, о. Кіпр
|
Лондон, Англія
|
Зав’язка
|
За велінням богів скульптор-
цар Пігмаліон створює статую
прекрасної дівчини
|
Випадкова зустріч на Ковент Гарден Хіггінса з квіткаркою Елізою
|
Центральний мотив
|
Здійснення бажання
Пігмаліона (перетворення
скульптури на живу жінку)
залежить від волі Афродіти
|
Перетворення «обшарпанки на герцогиню» відбувається завдяки людським діям
|
Образ головного героя
|
Пігмаліон - єдиний образ
людини-творця у творі
|
На роль «творців» Елізи-Галатеї претендують Хіггінс, Пікерінг, сміттяр Дулітл та ін. Елізу також можна вважати «Пігмаліоном» по відношенню до самої себе (її бажання, сила волі, здібності активно сприяли перетворенню героїні), до Хігінса
|
Образ
головної героїні
А)діяльність
у творі
|
Галатея - «пасивний»
персонаж у творі
|
Еліза-Галатея здатна на рішучі вчинки, прийняття важливих рішень, внутрішній динамічний саморозвиток
|
Б)Риси характеру
|
Відсутня інформація про
характер Галатеї, її ставлення до
Пігмаліона. Статичність опису
зовнішності героїні
|
Чітко визначені особистісні риси героїні, що виявляються протягом розвитку дії, зображено процес її внутрішньої еволюції. Зміни у зовнішності: від «обшарпанки» до вишуканої елегантної леді
|
Фінал
|
Завершення історії щасливим
шлюбом героїв
|
Відкритий фінал (багатоваріантність) історії героїв
|
Розгляньте зображення! Ось така зміна в образі головної героїні простежується в тексті :
Змінилась вона не лише зовні. У фіналі твору Шоу Еліза відстоює своє право людини, здатної на глибокі почуття. Переходячи межі вихованості і культури поведінки, героїня демонструє не лише результати еволюції, а й почуття власної гідності, потенціал інтелекту.
Переконайтесь, переглянувши уривок!
Нічна сварка після балу - кульмінація у творі. В міфі - оживлення скульптури і одруження, в драмі - фінал відкритий , що дозволяє розвинутись дискусії , а це є особливістю "нової драми"
7. Перегляньте фільм за мотивами драми Б. Шоу "Пігмаліон"
Дякую за співпрацю!
Заняття 3.
Виконайте тест!
Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст
1. Що є характерним для «нової драми»:
а) Відкритий фінал; в) Трагічне закінчення;
б) Щасливе закінчення; г)Логічне завершення подій.
2. За жанром «Пігмаліон»:
а) сатирична комедія; в) соціально-психологічна драма;
б) історичний роман; г) інтелектуальна драма.
3. Що було покладено в основу написання твору «Пігмаліон»:
а) баладу; в) пісню;
б) міфу; г) гімну.
4. Що Нора хотіла попросити у лікаря Ранка:
а) грошей; в) втекти з нею;
б)вбити Крогстада; г) не розкривати таємницю.
5. Чим закінчується «Пігмаліон»:
а) одруження Елайзи та Хіггінса ; в) відкритий фінал;
б) Елайза залишись у домі місіс Хіггінс; г) Елайза відкрила власну крамницю.
6. Що вимагав Крогстад від Нори:
а) щоб чоловік Нори взяв його до себе в контору;
б) щоб Нора позичила йому грошей; в) щоб Нора вийшла за нього заміж;
г) щоб Нора зізналася чоловікові про обман.
Достатній рівень
Дайте визначення терміну «підтекст».
Дайте визначення «інтелектуальна драма».
Високий рівень
Виконати одне із завдань.
1. Напишіть твір-есе за темою «Значення досконалого володіння мовою для успішного життя» (за твором Б. Шоу та на основі особистих спостережень за сучасним життям).
2. Продовжте історію Нори із п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім».
Дякую за роботу! Ви молодці!
Немає коментарів:
Дописати коментар