2022 -2023 навчальний
Джек Лондон
"Жага до життя"
Дай відповіді на запитання:
1. З опису чого починається оповідання «Любов до життя»?
2. Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали в суворий край?
3. Якими ми їх бачимо на початку оповідання?
4.
Яке нещастя сталося з
супутниками Білла, коли він переходив потік?
5.
Як вчинив Білл?
6.
Чи була надія в супутника
Білла, що той його зачекає?
7. Продовжуючи іти з болем в нозі, зовсім втомлений, чого найбільше прагнув герой твору? Який біль найбільше його мучив?
8. Як він намагався добути собі
їжу?
9 Пізніше йому все ж таки вдалося підкріпитися? Яким чином?
10. Після того, коли герой побачив ведмедя, які були його дії?
11. Чи всі речі, які при собі мав
герой, він зберігає?
12. Сопіння кого раптом почув герой
оповідання?
13. Які були подальші дії вовка?
14. На чиї сліди натрапляє супутник
Білла?(Людини)
15. В кінцевому результаті до чого
привели героя ці сліди?
16. Чому загинув Білл Що найбільше дивувало матросів та вчених у поведінці героя оповідання?
Темою сьогоднішнього нашого уроку є «Сильний людський характер в екстремальній ситуації». Герой Д. Лондона переживає різні почуття, що стосуються його фізичного й морального стану, та проявляє позитивні якості характеру. Герой відчуває змореність від довгої дороги, холод Білої пустелі, тугу від усвідомлення зради товариша, страх самотності, голод, який не вгамовується мізерною «їжею», біль у ногах, розтертих до крові, та замученому тілі, відчай від марних спроб роздобути їжу, виснаженість, що призводить до галюцинацій. Але в ланцюжку відчуттів намічається зміна на краще: це сміливість, виявлена під час зустрічі з ведмедем,усвідомлення нестримного бажання жити, спокій, що змінив страх, терпіння, з яким герой продовжує свій важкий шлях, сила волі у поєдинку з вовком. «Саме життя в ньому не хотіло загинути і гнало його вперед».
Джек Лондон |
|
Справжнє ім’я |
Джон Гріффіт |
Народження |
1876 р. Сан-Франциско |
Батьки |
Джон Лондон, вітчим, був фермером. Мати, Флора Келлман, мріяла бути
актрисою, але нічого з цього не вийшло |
Дитинство |
Змалку довелося заробляти, щоб допомогти вітчимові. З десяти років
розносив газети, працював на консервній фабриці, у пральні, у котельні. |
Освіта |
Закінчив початкову школу. |
Захоплення |
Море. У 17 років найнявся матросом на шхуну «Софі Сазерленд», де прибився
до гурту «устричних піратів». |
Рід занять |
Відправився на Аляску в пошуках золота, проте, повернувся ні з чим,
хворий, проте з багатьма враженнями. |
Творча спадщина |
«Жага до життя», «Біле ікло», «За тих, хто в дорозі» та ін. |
Смерть |
1916 р. |
Микола
Васильович Гоголь (1809-1852).
«Ніч перед Різдвом». Народні
традиції і звичаї у творі. Гоголь і Україна
Цікаві факти про Гоголя
Виразне читання уривка з повісті
Представлення героїв
- Вакула – (Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю. Ще як жив покійний сотник Л...ко, то навіть він навмисне закликав його до Полтави фарбувати дерев'яного паркана коло свого дому. Коваль порозмальовував і всі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ.)
- Оксана – тексту (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)
- Чорт- Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди; хіба тільки на цапиній бороді під мордою, по невеличких ріжках, які стирчали на голові, та що увесь був не більший од сажотруса, можна було догадатися, що то не німець і не губернський стряпчий, а просто чорт, якому останню ніч залишилося вештатись по білому світу та під’юджувати на гріхи добрих людей. Завтра ж, тільки-новдарять перші дзвони до утрені, побідить він, не оглядаючись,підібгавши хвоста, до свого барлога.)
- Солоха – (Солоха – відьма, жінка років 40, мати Вакули, але вона літає на мітлі, про неї ходять різні чутки) "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному
- Чуб – Був удівець; вісім скирт хліба завжди стояли перед його хатою. Дві пари добрих волів раз у раз висовували свої голови з плетеної повітки на вулицю й мукали, коли бачили куму-корову чи дядька,товстого бугая..."
- Пацюк - (Посередник між нечистою силою і людьми. Він,за уявленням селян, «немного сродни черту», але свою магію спрямовує на задоволення власних потреб, лікування людей. Був колись запорожцем, проте його чи вигнали, чи сам утік, цього ніхто не знає. Але жив як справжній запорожець – нічого не робив, лише спав і їв.
Чарльз Діккенс (1812-1870). Короткі відомості про Ч. Діккенса. Історія написання «Різдвяних повістей» Гуманістичний зміст і висока людяність твору.
Словникова робота:
Гуманізм – це повага до
гідності, розуму людини
Оптимізм - погляд
на життя з позитивної точки зору.
Повість – середній за обсягом прозовий твір про важливий період із життя героя.
Пісня – це віршований ліричний твір, що складається зі строф (ритмічно завершених частин твору).
Діккенс завжди залишився добрим і чуйним, уважним і щедрим. Відійшовши від законів жанру простого оповідання чи новели, вводить містичні елементи (духів), придумує казковий фінал, щоб твір сприймали не тільки як авторський вимисел, сюжет захоплював, виховував, розкривав духовну сторони читача. Змусити можновладців стати милосердними хоча б раз на рік – така мета його «Різдвяних оповідань», які невипадково з'являються напередодні релігійного свята. Гуманістичний погляд великого оптиміста змушує головного героя пройти складний шлях випробувань і врешті решт розкриває в ньому риси людяності, які були ним втрачені.
«Різдвяні оповідання» - це заклик до єднання бідних та багатих. Чи вірите ви в таке єднання? Використовуючи метод «Прес», обґрунтуйте думку. (Відповіді учнів). Під час вивчення «Різдвяної пісні у прозі» ви помітите, що духовний досвід дитинства письменника яскраво освітив героїв твору.
В Англії існувала традиція перед Різдвом публікувати свої твори з різдвяною тематикою. Англійці вірили у всепереможну силу Різдва.
Діккенс також написав збірку «Різдвяні оповідання», яка побачила світ у 1843 році.
Робота з паспортом твору
Автор - Чарльз Діккенс
Жанр – повість
Герої – Скрудж, родина Кретчитів, Духи
Композиція – п’ять частин
Експозиція – життя Скруджа на початку
твору.
Зав’язка – поява привида Марлі.
Розвиток дії – подорожі з Духами.
Кульмінація –присутність Скруджа на власних
похоронах.
Розв’язка – переродження героя.
Тема. Р. Л. Стівенсон — автор роману «Острів скарбів». Історія створення роману
Історія створення роману
Пасинок Стівенсона Ллойд дуже любив малювати, і письменник якось запропонував йому позмагатися у малюванні картинок. “Так одного разу я намалював карту острова; вона була старанно і (на мій погляд) гарно розмальована; вигини її надзвичайно захопили мою уяву. Я кинув задумливий погляд на карту свого “Острова Скарбів”, і серед вигаданих лісів заворушились герої моєї майбутньої книги. Засмаглі обличчя їх і блискотлива зброя висовувалися із найнесподіваніших місць; вони билися і шукали скарби на декількох квадратних дюймах цупкого паперу. Я не встиг опам’ятатися, як переді мною з’явився чистий аркуш, і я склав перелік розділів”.
Стівенсон дуже захопився своїм романом. Він узяв за правило кожного дня писати по одному розділу, а потім читати їх Ллойду і батьку. “Я розраховував, що слухати мене буде один школяр, а виявилося, що їх два. Мій батько загорівся відразу всією силою своєї романтичної і самобутньої душі. Мало того, що кожного дня він вислуховував із захопленням новий розділ, він став моїм завзятим співавтором. Коли настав час перерити скриню Біллі Бонса, він мало не цілий день просидів, складаючи на конверті ділового листа опис її вмісту”.
Так батько, відомий будівельник маяків, який завжди мріяв, щоб син продовжив його справу, вперше визнав Роберта Льюїса справжнім письменником.
Подальше життя Стівенсона було пов’язане з островом Самоа, що у Тихому океані. Саме туди він разом з родиною був змушений переїхати, рятуючись від хвороби. Письменника оточували туземці, не здатні жодного рядка прочитати з його книг Але це не заважало їм ставитися до Стівенсона з величезною повагою і любов’ю.
- Я любив цю землю милу,
- Жив щасливо, вмер щасливий.
- І на камені простому
- Викарбуйте ви потому:
- Повернувсь моряк додому, -
- З пагорбів прийшов щасливий
- (Пер. М.Стріхи)
Стівенсон ніколи не був моряком насправді. Проте, назвавши себе ним, він анітрохи не покривив душею. Життєвий шлях цієї мужньої людини, яка перемогла свою долю, назавжди переплівся з сильними і сміливими героями, які борознили морські простори.
“Я з честю підняв рукавичку, яку кинула мені доля, і переміг у битві з життям”, - розповідав про свої стосунки з долею всесвітньо відомий англійський письменник Роберт Льюїс Стівенсон. Так, автор “Острова скарбів” відмовився бути “лялькою на шворках у руках судьби” і кинув їй виклик.
Усім своїм життям і творчістю письменник відкрив незаперечну істину, що світ нудний лише для нудних людей, а той, хто уміє радіти життю, той завжди знайде можливість поринути у світ реальних чи вигаданих пригод, щоб відчути усі принади яскравого, цікавого життя.
Літературний диктант
1. Складний за будовою прозовий ( рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені
життєві події, глибоко розкривається історія формування багатьох
персонажів
2. Твір, в якому
є географічна помилка називається …
3.
Капітан шхуни «Пілігрим»…
4.Автор
оповідання «Любов до життя» ….
5. Місце
золотошукачів…
6.
Шотландський поет, який оспівував мужність…
Байка у світовій літературі
Тема: Жан де Лафонтен (1621-1695). «Зачумлені звірі».
Я їх вдруге народив
І духом рідним збагатив.
М. Годованець
Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, яка вона є.
А. Чехов
Прослухай виразне читання байки, прочитай теж.
Міфи
Переглянь урок, розкажи, що ти взнав про
міфи Давньої Греції
Переглянь та перекажи побачене.
Астрід Ліндгрен "Міо, мій Міо"
“Міо, мій Міо” аналіз Жанр. Казкова повість (фентезі)
Тема – пригоди хлопчика в казковій Далекій Країні.
Ідея – віра в перемогу справедливості; розкриття безмежних фізичних і духовних можливості людей, які готові пожертвувати собою заради щастя інших.
Герої “Міо, мій Міо
Сонячний світ добра: Міо, Бенко, тітка Лундін, тато-король, Юм-Юм, Ірі, Нонно, Ено, Ткаля, Зброяр, діти-птахи
Світ зла і темряви: Тітка Едля, дядько Сікстен, лицар Като, вивідувані, вартові
“Міо, мій Міо” сюжет
Експозиція. Життя Буссе в родині опікунів
Зав’язка. Тітка Лундін дає Буссе яблуко та лист і Джин перевозить Буссе до Країни Далекої
Розвиток дії. Буссе – Міо в Країні Далекій знаходить батька-короля; друзі та помічники Міо, відповідальність Міо за її долю жителів Країни Далекої
Кульмінація. Міо долає страх і приймає рішення боротися з лицарем Като. Випробування героя на шляху до замку лицаря Като
Розв’язка. Перемога Міо над Като, звільнення дітей
Епілог. Повернення додому, щасливе життя Міо у Країні Далекій Проблематика. Взаємини дітей та батьків, необхідність домашнього затишку, любові для дитини; роль батьків у житті дитини; материнська любов та піклування
Конфлікт твору. Втілення зла – жорстокий лицар Като та його мертвий світ (зачаровані птахи, безлюдне озеро, ліс, чорна гора) протиставлений сонячному світу добра Символи “Міо, мій Міо”
Символи “Міо, мій Міо” Образ колодязя що ввечері шепоче – «Це колодязь забутих казок і пісень, таких, що їх колись давно розповідали й співали на світі, а потім так само давно забули. Тільки цей Колодязь, що шепоче ввечері, пам’ятає їх геть усі». Образ колодязя є символом народної пам’яті, життєвої мудрості фольклору і народ-них традицій. Почути його казки та пісні може тільки дитина з чистим серцем. Поки є такий невичерпний колодязь, народ з нього черпає силу протистояти злу. Маленька сіра пташка у замку Като – душа лицаря Като, яка звільнилася з кам’яного полону
Моральні цінності, проголошені в повісті:
· дорослі мають прагнути творити країну Далеку в реальному світі;
· Любов, Дружба перемагають зло та ненависть; природа завжди служить добру;
· кам’яні серця дорослих перетворюють дітей на нещасних самотніх «птахів»;
· люди мають завжди пам’ятати, що зло шкодить в першу чергу їм самим;
батьківська
Тема. Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки Гуманістичний зміст оповідання- віра в перемогу людського розуму
Опрацюй біографію Роберта Шеклі, склади анкету чи план
Переглянь відео
2.Складіть (усно або письмово) власне оповідання про пригоди Ліроя Кліві на іншій планеті. Намалюйте ілюстрації до свого твору.
3.Створіть «портфоліо оповідання» або «портрет героя» твору «Запах думок».
Тема. Духовне і фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства.
Анкета Лероя Кліві - головного героя оповідання Р. Шеклі «Запах думки»
Тварини
|
Уявні перетворення Кліві
|
Результат
|
Пантера
|
пантера-самиця
|
пантера-відступила
|
Вовки
|
вовчиця→пантера→змія
|
вовки відскочили
|
Пантера і Вовки
|
птах
|
Хижаки втратили інтерес
|
Дятел
|
кущ
|
Птах почав клювати «стовбур»
|
Стерв’ятники
|
труп
|
У стерв’ятників з’явився апетит
|
Пантера і вовки
|
смолоскип
|
Пантера й вовки втекли
|
Всі тварини
|
пожежа, бурхливе полум’я
|
Повна перемога над тваринним світом
|
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»
|
Том (Р.Бредбері «Усмішка»)
|
Спільні ознаки
|
Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
|
дитина
|
ü Події майбутнього. Жертвами технічної катастрофи.
ü Не скоряються обставинам і перемагають їх.
ü Критичне ставлення до дійсності.
ü Самовдосконалення.
ü Уміння бачити не очима, а душею.
ü Уява, фантазія, розум.
|
дорослий
|
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно
|
Потрапив у незвичайну пригоду через аварію.
| |
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові.
|
Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок
| |
Рятує залишки культури
|
Рятує власне життя
| |
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян)
|
Конфлікт: Кліві та позаземна фауна
| |
«майбутнє людства»
|
пересічна людина
|
Тема. Рей Дуглас Бредбері.. Тривога за руйнування духовних цінностей
— Яким ви бачите наше суспільство, цивілізацію через 100, 200 років?Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово вирізняється із загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки.
Склади анкету письменника
Бредбері належить до тих письменників, які всю свою творчість, весь свій талант обертають на благо людства, його сьогоднішнього і завтрашнього дня. Майже в кожній книзі Рея Бредбері, майже в кожному оповіданні звучить тривожний сигнал лиха. Письменник бачить свою роль в тому, щоб, поки не пізно, попередити людей, які населяють Землю, про небезпеку, що над нами нависла, примусити їх протистояти злу
Прочитай: Мистецтвознавча довідка
переглянь буктрейлер до новели "Посмішка"
Враження
|
Почуття
|
уламки
|
страх
|
Дом. завдання: Характеристика образу Тома із новели, скласти 5 запитань до Тома.
Біографія та аналіз хайку японського поета Мацуо Басьо
Чехов Антон Павлович. Краткая биография
Міфологія
Поняття про міф. Основні групи міфів
- міфи про створення та будову світу;
- міфи, які пояснюють виникнення якогось явища в природі чи в людському суспільстві;
- міфи, у яких викладено вигадані історії про минувшину;
- міфи, пов’язані з календарними обрядами, магічними дійствами відповідно до природного циклу;
- міфи про богів, у яких утілено уявлення давніх людей про явища природи та людські якості;
- міфи про подвиги героїв;
- міфи про загибель цивілізації, кінець світу та ін.
Образи, що використовуються в міфах, називаються міфологічними. У них у конкретній формі втілено уявлення давніх людей про світ, природу, ідеали. Міфологічні образи є традиційними для певного народу. Разом із тим чимало міфологічних образів стали вічними для різних народів.
Моє свідчення Привіт всім. Я тут, щоб засвідчити, як я отримав позику від містера Бенджаміна після того, як я кілька разів звертався до різних кредиторів, які обіцяли допомогти, але вони мені ніколи не дали позику. Поки мій друг не познайомив мене з містером Бенджаміном Лі, пообіцяв мені допомогти, і справді він зробив так, як обіцяв без будь-якої форми зволікання. Я ніколи не думав, що є ще надійні кредитори, поки я не зустрівся з містером Бенджаміном Лі, який справді допомагав позика і змінила мою переконання. Я не знаю, чи потребуєте ви якимось чином справжнього та термінового кредиту. Будьте вільні зв’язатися з містером Бенджаміном через WhatsApp 1-989-394-3740 та його електронну пошту: lfdsloans@outlook.com дякую.
ВідповістиВидалити