Зарубіжна література 5 клас

2022 - 2023  н.р. 


Ернст-Теодор-Амадей Гофман "Лускунчик і Мишачий король"

1. Коротке повідомлення про письменника
         За освітою Гофман був юристом. Але його справжнім покликанням стало мистецтво. Він любив музику, просто обожнював Моцарта. На честь цього композитора навіть взяв собі третє ім’я – Амадей. Гофман писав музику для вистав, диригував, захоплювався театром. Окрім того, він був чудовим карикатуристом, багато персонажів його творів намальовано ним у сміливій та іронічній манері. Гофман виявляв себе і як прекрасний художник – декоратор і літературний критик. Та справжню, світову славу йому принесла література. Особливе місце в його творчому доробку займає чарівна казка «Лускунчик і Мишачий король», наповнена фантастичними перетвореннями й різноманітними дивами.

Аудіокнига

Буктрейлер






РЕДЬЯРД КІПЛІНГ "МАУГЛІ"

Біографія Р.Кіплінга


Аудіокнига




Допомога учню




Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». 

Авторські спостереження за світом природи. 


 Історія написання оповідання «Лобо».

     В основі оповідання «Лобо» лежить випадок, який трапився з письменником у 1893 році. Фітц Рандольф запросив Сетона-Томпсона на свою ферму в Нью-Мексико на полювання. Долина Курумпо, де знаходилась ферма, вважалась одним із найкращих тваринницьких районів у штаті. Тут було багато худоби, але водились і вовки. Найвідомішим ватажком зграї там був величезний, дуже  розумний і сильний вовк. Сетон-Томпсон вирішив вполювати цього звіра.
      Історія життя та загибелі Лобо і є основою сюжету оповідання.
      Оповідання «Лобо» входить до відомої збірки «Тварини, яких я знав». Головні герої цих оповідань - звірі, у кожного з яких свій характер, своя життєва історія. 

Повідомлення про вовків

     Вовк— хижий ссавець родини псових, що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основною здобиччю вовків є копитні тварини.

   Зовнішній вигляд вовка свідчить про його міць та пристосування до тривалого бігу при переслідуванні своїх жертв. Дорослий вовк зазвичай більший за вівчарку: довжина тіла з головою, але без хвоста досягає 135—160 см, хвоста —40—52 см. Висота в плечах 80—95 см. Маса зазвичай 45—60 кг. В літературі згадуються вовки вагою, начебто, до 90 кг; але серед багатьох сотень точно зважених вовків з Євразії та Північної Америки маса жодного не перевищувала 79 кг, а таких нараховувалось 3 чи 4 особини.

  Для вовків звичайним є родинний спосіб життя. Пари у них утворюються  практично на все життя. Основу вовчої зграї зазвичай складають батьки з виводком цьогорічних молодих вовків, до якого можуть приєднуватися торішні «прибулі» тварини та холості самці. В зграї лише зрідка буває більше ніж 10—12 особин.

  Зазвичай вовк розвиває швидкість до 55—60 км/год, але на полюванні його швидкість може бути і 65 км/год, в екстремальних випадках заледве може розвинути і 70–75 км/год, а стометрову відстань перед нападом може подолати за 4,5 секунди тобто зі швидкістю в 85 км/год, але довго з такою швидкістю бігти хижак не може. Вовк здатний здійснювати переходи до 60—80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км.

  В Україні вовк розповсюджений на всій території за винятком Кримського півострову, але найчастіше зустрічається  тільки в лісовій зоні та в Карпатах.      


                 

 Теорія літератури.                      

Оповідання – невеликий за обсягом прозовий твір,  у якому зазвичай описано один епізод з життя героя. Дійових осіб в оповіданні небагато, а описувані дії розгортаються у невеликому, обмеженому проміжку часу.

Основні ознаки оповідання:

-невеликий обсяг;

-один чи два епізоди із життя героя;

-невелика кількість персонажів;

-обмежений проміжок часу.


 Словникова робота.                                                                                               

натураліст – людина, яка займається вивченням природи;

     Анімаліст(лат. animal - звір, тварина)   - художник або письменник, що зображує тварин.

Анімалістична література – художні твори, які зображують світ  тварин, птахів, комах, рослин.


                  «Біографія Е.Сетона-Томпсона»

1.Назовіть ім’я письменника, портрет якого ви бачите.                                

2. Народився він у містечку….. у Великій Британії, предки його володіли кораблями.  (Саут-Шилдс)                                                                        

3.Сім’я переїхала у … , коли йому було 6 років .                                                          

4. Книжка «Птахи Канади»  пробудила в ньому бажання стати дослідником природи.

5-6-7. Батько настояв на вивченні малярства. Малював тварин, птахів,

8-9. Почав писати про тварин. Перша збірка «Тварини, яких я знав»  «започаткувала новий, реалістичний напрям у літературі про тварин»«У ній вперше правдиво змальовано поведінку тварин. До цього часу були відомі лише байки, казки про тварин та оповідання, де тварини розмовляють і поводяться , як люди, одягнені в шкури звірів». Діти знаходять цитату в підручнику, (стор130) і зачитують.

 Висновок. У своїх творах Е. Сетон-Томпсон поєднав такі свої  таланти: натураліста, художника і письменника.







Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі.











Вивчаємо повість Роальда  Дала  

«Чарлі й шоколадна фабрика». 



Тема:      Доброта і щирість головного героя Чарлі Бакета. Реальний та фантастичний світи повісті.

  Завдання: 

1. Працюємо над характеристикою героїв. 

  • Виконати тестові завдання на Learningapps та прислати скріншот результату тестування ⇓

РДал  "Чарлі і шоколадна фабрика".           Натисни тут


2. Скласти характеристику Чарлі Бакета за шаблоном (письмово у зошиті)



3. Ігрова  зупинка - хвилинка

Склади пазл   ЧАРЛІ БАКЕТ                   

 Натисни тут     ⇓


4. Пограй у ще одну гру  і визнач, що допомогло Чарлі Бакету зірвати джекпот

Що допомогло Чарлі зірвати джекпот?    Натисни тут


5. Скласти характеристику Віллі Вонки за шаблоном (письмово у зошиті)


6. Кому потрібна допомога вчителя -  Екпрес урок  "Образ Віллі Вонки" (автор- Капраленко Т.)


7. Підсумок 

Завдання: використайте хмарку слів і сформулюйте головну думку, яку прагнув донести до читачів Роальд Дал у творі « Чарлі і шоколадна фабрика»



Отже, в зошиті повинно бути:

1. Тема уроку.
2. Характеристика Чарлі Бакета і В. Вонки 
3. Головна думка, сформульована із хмарки слів.
4. За бажанням: уявити себе технологом шоколадної фабрики Віллі Вонка та створити новий вид солодощів (описати складники смаколиків та презентувати їх ) Наприклад:
Для  допитливих

  • Хто не втомився, то може ще пограти ⇓:

Інтерактивні завдання по твору Р. Дала "Чарлі і шоколадна фабрика"  Натисни тут ⇓

Фільм 



                              Сюжет твору
          Маленький хлопчик Чарлі Бакет живе у бідності. Мешкає він разом зі свою сім'єю (мамою, татом, двома бабусями та двома дідусями) у маленькій дерев'яній хатинці на краю великого міста. Йому раз на рік — на день народження — даруюють єдиний дарунок — маленький шоколадний батончик.
          У цьому ж самому місті живе ексцентричний виробник шоколаду Віллі Вонка, який закрив свою фабрику для сторонніх очей після того, як його конкуренти викрали кілька таємних рецептів. І ось, одного дня, газета повідомляє, що Вонка знову відкриває фабрику, але тільки для кількох щасливців: вони повинні знайти п'ять Золотих квитків, які будуть заховані під обгортками п'яти шкоколадних батончиків і наприкінці екскурсії всі вони як спеціальний дарунок отримують пожиттєвий запас солодощів. Перші чотири Золотих квитка знаходять: жадібний хлопець Авґустус Ґлуп; дівчина, розбещена батьками, Верука Солт; дівчина, котра цілий день жує жуйку, Віолета Бореґард і Майк Тіві, хлопець, який тільки те й робить, що дивиться телевізор.
           Останнього дня січня, Чарлі йде дуже голодним додому і знаходить в канаві присипану снігом однодоларову банкноту. Він купує два шоколадних батончика і в другому знаходить п'ятий та останній Золотий квиток. У квитку написано, що екскурсія фабрикою розпочнеться 1 лютого о 10 годині ранку, а також, що він може взяти з собою одного чи двох родичів. Батьки Чарлі вирішили дозволити дідуню Джо, який колись працював на фабриці, піти з ним.
            Під час ескурсії фабрикою діти зустрічають умпа-лумпів, расу маленьких людей, які допомагають Віллі Вонці робити різні солодощі. На фабриці всі діти, за винятком Чарлі, не звертають уваги на попередження Вонки і потрапляють по черзі в різні ситуації, які змушують їх покинути фабрику. Під час кожного такого покидання умпа-лумпи співають про них моральну пісню. Оскільки в кінці залишається тільки Чарлі, Вонка вітає його з перемогою і пояснивши реальну причину ескурсії, називає його своїм наступником. Вони летять у великому скляному ліфті до будинку Чарлі, а інші четверо дітей йдуть додому. В будинку, Вонка запрошує всю родину Чарлі перебратися до нього на фабрику.

 Словникова робота (запиши в зошит)

 Повість - прозовий твір про низку подій із життя головного героя та пов’язаних з нм другорядних героїв)
Казка – твір про вигадані події)
- Твір Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»  –  повість-казка! , бо автор розповідає про низку подій із життя Чарлі та другорядних героїв, а також змальовує чарівний, вигаданий світ шоколадної фабрики: шоколадна річка, білки-працівники фабрики, трава з цукрової вати, умпа-лумпи  і т. п.)
- Роальд Дал писав фантастичні твори. 
Фантастика – різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ)

                                     Фантастична література

    Науково-фантастична                                        Фентезі
Фентезі – фантастична література, в основі якої лежить здатність людини до необмеженої творчої фантазії, завдяки якій створюється вигаданий, чарівний світ із власною розгорнутою історією і кодексом законів.

Тема: цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці.
Ідея: найголовніше для людини в її житті - це мати чудову родину, членів якої об'єднують любов, повага та розуміння.
Головна думка: Діти мають бути дітьми і вірити в чудо. Люди мають боротися зі своїми вадами та прагнути позбавитися від них, а не ставати їх рабами. Уславлюється геніальний людський розум, що здатен поєднати мрію з реальністю. Щастя не тільки у грошах. Головне - це теплі людські взаємини, любов і розуміння рідних і близьких. Люди, навіть з геніальними здібностями та величезними багатствами, не мають бути самотніми.
Сюжетний план:
Експозиція: життя і мрії родини Бакетів
Зав’язка: щасливий квиток Чарлі
Розвиток дії: пригоди в чарівному світі шоколадної фабрики
Кульмінація: Чарлі залишився один на фабриці
Розв’язка: Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонкі. 



15.11.22
Опрцьовуємо казку О.Уайльда "Хлопчик зірка"






 

Виконай тест 



 Виконай завдання





 



                    

Оскар Уайльд "Хлопчик зірка"

Прочитай !

Слово «краса» можна поєднати з іменем англійського письменника кінця ХІХ століття Оскара Вайльда. Його називали «королем життя», і це цілком справедливо. Він любив життя, любив ту красу, що його оточувала.

Світ краси відкрив майбутньому письменникові його батько, коли ще в дитинстві будив його дуже рано, щоб показати схід сонця або, навпаки, не давав спати до півночі, щоб син побачив справжню грозу: невпинний дощ, за стіною якого нічого не видно, та спалахи блискавки, щоб почув гуркіт грому, який то набігав і розкочувався над самісінькою головою, то віддалявся, і відлуння його було чути дуже далеко.

Світ краси ще повніше відкрився Оскарові, колі він навчався в університеті. Юнакові відкрилися таємниці дорогоцінних каменів, весняних купчастих хмар, дерев, квітів, трав. З безмежною любов’ю погляд Вайльда переносився з полів і луків на художні полотна, архітектурні споруди, історичні пам’ятки. І тоді витвори людських рук змішувалися з творіннями природи в єдине ціле.

Оскар Вайльд схилявся перед красою. Гарні сади і розкішні парки Окфорда, що ними любив гуляти письменник, пробуджували душу. Дуже любив Оскар квіти як символ вічної і незгасної краси. Вони оточували його завжди і всюди. Чи то вдома, чи то у колі друзів, а чи тоді, коли письменник прогулювався вулицями міста, у нього завжди була приколота на грудях квітка.

Назавжди в пам’яті письменника вкарбувалися слова одного з викладачів університету: «Безумство не бачити краси в ластівці. Неможливо допустити, щоб латівки перестали ліпити гнізда».

Оскар Вайльд міг бачити красу у всьому. Він переконався, що краса облагороджує душу. Краса робить людину кращою, вищою і чистішою у своїх помислах і діяннях, багатшою духовно.

У всіх творах О. Вайльда порушена морально-етична проблема. Письменник намагається з’ясувати, що важливіше для людини – добро чи краса. Це питання постає і в казці «Хлопчик-зірка», з якою ви ознайомилися вдома і яку ми будемо розглядати на уроці

Г.К. Андерсен

Прочитай уважно!

Краса казок Андерсена відчувається в інтонації, чарівній простоті, у безмірній доброті ставлення до світу і людини, в умінні письменника з напрочуд простих предметів і подій створити казку. А головне полягає в тому, що Андерсена захоплює не стільки чарівний світ фей, ельфів, тролів і дивовижні повороти сюжету, скільки сама людина. Він, як справжній чарівника. Проникав у душу дитини, дорослого, простого садівника і знатного пана. Придворного вельможі чи імператора.

Переглянь відео про письменника. Склади портфоліо казкаря! 

У тебе все вийде!




Прислухайтесь! Ви чуєте ці чарівні звуки? Що ж це? Здається, хтось тихенько, навшпиньки йде по коридору. Все ближче, ближче. Ось зі скрипом відчиняються двері. Та хто ж це? Це знову до нас завітала казка. І вона не помилилася, адже ми на неї чекали. Яка ж це казка?

Літературна казка








Аудіо книга "Іссумбосі або Хлопчик-мізинчик",
5 клас





Аудіо книга  "Пензлик Маляна",
5 клас















Підсумкова контрольна робота за рік 






Виконай контрольний тест з теми:






Тема.  Пауль Маар  "Машина для 

здійснення бажань, або Суботик  повертається в суботу

Яскравість художнього світу твору.

Переглянь презентацію.


1. За підручником опрацюй біографію П.Маара, склади анкету чи план.(с. 246)


2. Познайомся з героями твору.



Прочитай твір за посиланням тут, склади "ланцюжок подій" 


Переглянь буктрейлер


2. Бліц - опитування:

 - Яке ваше перше враження від Суботика? 

 - Що відомо про походження цього героя?

- Коли мав з’явитися вдруге Суботик? Чому саме в цей день?Аргументуйте

 відповідь цитатою з тексту.

-Чи справді Суботик міг виконати будь-яке бажання?

- Чиї бажання виконує герой твору?

- Що дізналися про пана Пляшкера?



                                                  Дякую за роботу!!!!!

















 ПАСПОРТ    ТВОРУ

Рік написання – 1980

Жанр – пригодницька повість

Головні герої: Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик Т

Тема твору “Машина для здійснення бажань” – бажання повинні мати передовсім духовний смисл.


Реальне і фантастичне у творі “Машина для здійснення бажань”


Реальне

Світ людей: Пляшкер, Вівторакус, Морквен

Кожна людина має безліч бажань і хоче, щоб вони здійснилися Вівторакус любить тварин і птахів

В житті люди можуть сваритися і миритися

Людина – істота, яка часто помиляється Люди поділяються на добрих і не дуже, на розумних і не дуже

Більшість людей визнає свої помилки

Чудеса людина творить своїми руками


Фантастичне

Рудоволосе створіння, яке з’їдає дроти і здійснює бажання

Чарівні сині цятки на обличчі Суботика

Машина для здійснення бажань

Яблуня серед кухні, шкафи з вареними спагеті і соком

Віртуальне переміщення грошей з банку в кімнату Пляшкера

Силою думки і бажання опинитися на безлюдному острові Заміна пишного обіду на підгорані ковбаски нехорошим людям П

оява і зникнення предметів завдяки силі думки і фантазії “Машина для здійснення бажань” 


сюжет

Службовцю пану Пляшкеру випадає щастя знайти маленьку казкову істоту, яка повністю перевернула його уявлення про світ, принесла повний безлад у його доросле життя. Але пан Пляшкер був обеззброєний зізнанням руденького чоловічка з п’ятачком: «Ти мій тато!». Пан Пляшкер чекає на повернення «зеленого синочка» кожної суботи, адже той з’являється тільки в цей день: розрадить, надасть упевненості в собі, стане вірним і надійним товаришем, здійснить бажання, якщо почує слово будь ласка, а потім — знову раптово зникне. Саме дивовижні сині цяточки на обличчі Суботика виконують бажання. За їх допомогою пан Пляшкер отримав багато грошей, автомобіль, смачну їжу, здійснив подорож на безлюдний острів, навчив папугу розмовляти… Розв’язка твору оптимістична. Суботик віддає татові останню чарівну синю цяточку, щоб виповнилося його найбільше бажання: назавжди залишитися із сином. Відчувши тепло батьківського серця, він і надалі готовий дарувати людям радість і добро, щоб зробити світ кращим. Засобами чарівної казки митець змушує зазирнути сучасних людей у свою душу і зрозуміти, чого ж вони прагнуть.


Характеристика Суботика

Портрет Суботика: У нього був хоботець, обличчя все в синіх цятках, а спина густо вкрита цупкою рудою шерстю)

Риси характеру Суботика: добрий, кмітливий, мрійник, фантазер, пустотливий і серйозний одночасно, вірний в дружбі, спостережливий.


Суботик є втіленням природного й дитячого погляду на світ.  Маар створив свого Суботика позитивним, дотепним, непосидючим бешкетником, та водночас дуже розважливим другом і порадником.





КОНТРОЛЬ  ЗНАНЬ ( усно)

·  Н  Назвіть усіх героїв повісті, з якими познайомилися під час читання І розділу. (Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик).
  • Який тиждень був найгіршим?(

    ·  Третій тиждень, у неділю зірвалася буря, гриміло половину пообіддя, а в четвер сяяло сонце).
  • ·  Яку таємницю розкрив пан ПляшкерВівторакусу?
    о Суботик повернеться в суботу, якщо Вівторакус буде приходити до нього у вівторок)
  • Які тваринки жили у пана Вівторакуса?(Хом´ячок Анді, біла миша Кларця, морська свинка, папуга, раки та інші
  • ·  Коли прийде Суботик?(
    Суботик прийде лише в тому разі, якщо тиждень у Пляшкера буде таким: у неділю сяятиме сонце, понеділок настане відразу після неділі, у вівторок навідається пан Вівторакус, середа припаде на середину тижня, у четвер чотири рази прогуркоче грім, а в п’ятницю його відпустять з роботи. От тоді, в суботу, завітає Суботик).
  • ·  Як пан Пляшкер вплинув на погоду в четвер, щоб викликати грім?(Пан Пляшкер самотужки зробив грім, він вистрибував по великому бляшаному аркуші, примощеному на двох стільцях, з качалкою в правій руці й з великим ополоником – у лівій, вибиваючи ними по черзі у два інші бляшані аркуші, прихилені до стіни).
  • ·  Чому зрадів пан Пляшкер?(

    Що Суботик повернувся в суботу, і він матиме справну машину для здійснення бажань).









КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ 
самоперевірка
 Виконання тестових завдань
1.Суботик — це:
а) веселий песик;
б) інопланетний гість;
в) фантастична істота;
г) веселий клоун.
2. Улюбленим заняттям Суботика було:
а) складати вірші;
б) співати пісні;
в) танцювати;
г) грати в м’яча,
3. Суботик називав пана Пляшкера татком, бо:
 а) бо той був його справжнім батьком;
б) він дуже подобався йому;
в) Пляшкер дуже про це просив;
г) він завжди мріяв, щоб у нього був татко
4.  Найбільше Суботик любив ласувати:
а)   м’ясом;
б)   всім, що потрапляло до рук;
в)   овочами; г) фруктами
5.Які зміни відбувалися  із Суботам після того, як він виконував бажання?
а)   Випадала одна волосинка;
б)   з’являлися веснянки;
в)   ставав дуже сумним;
г)   зникала веснянка.
6.  Пан Пяшкер зрадів поверненню Суботика, бо:
а)   той виконує всі його бажання;
б)   нарешті його життя стало цікавішим;
в)   той не міг відремонтувати машину бажань;
г)   дуже сумував за ним.

Ключ: 1 - в); 2 - а); 3 - г); 4 - б); 5 - г); 6 - г).







НАМАЛЮВАТИ  СУБОТИКА І СКЛАСТИ СЕНКАН ДО ОБРАЗУ ЦЬОГО ПЕРСОНАЖА


 Довідка:Сенкан (синкан, синкант) — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків





  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
  3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
 Або ж так (формула):

1. Тема (іменник).

2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).





Тема. Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки. (Образи дітей, які стали володарями «золотих» квитків.)


Виконай тест і отримай гарну оцінку!!!!!!!






Опрацюй  та склади анкету письменника за цим посиланням:    https://dovidka.biz.ua/roald-dal-biografiya-skorocheno/


      Про історію створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».
Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі». За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
 І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». 
 В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.
  Цікаві факти про  кінострічку «Чарлі і шоколадна фабрика»        
     Зйомки фільму почалися 21-го червня 2004 року у п'яти найбільших павільйонах на студії  Pinewood в Лондоні
    Човен Віллі Вонки будували 20 тижнів
    Льодяники на деревах та солодка вата у фільмі є справжніми кондитерськими виробами
    Компанія Nestle надала для зйомок фільму 1,850 плиток справжнього шоколаду
    Також було виготовлено 110,000 штучних плиток
    У своєму інтерв'ю Джонні Депп казав, що його Віллі Вонка буде поєднанням Говарда Хьюза та гламурної рок-зірки 70-х.
    Джонні Депп був вражений грою Фредді Хаймора у фільмі "Чарівна країна", тому вмовив Тіма Бертона ухвалити його на роль Чарлі Бакета
     На роль Віллі Вонки претендували Майкл Кітон, Христофер Уокен, Ніколас Кейдж, Стів Мартін і Робін Уїльямс
    У США фільм зібрав $206,459,076, за кордоном - $268,509,687 (усього - $474,968,763).

Переглянь уривку з твору та пригадай:

Фрагмент фільму "Віллі Вонка і шоколадна фабрика" Віллі Вонка та його батько разом

Фрагмент фільму "Віллі Вонка і шоколадна фабрика" Умпа-Лумпа - Август Глуп 

Фрагмент фільму "Віллі Вонка і шоколадна фабрика" Віолетта

Фрагмент фільму "Віллі Вонка і шоколадна фабрика" Верука

Фрагмент фільму "Віллі Вонка і шоколадна фабрика" Майк Тіві

вилли вонка терпит детей и их родителей на протяжении четырёх минут.

Фрагмент "Віллі Вонка пропонує Чарлі шоколадну фабрику" 

Словникова робота (запиши в зошит)

 Повість - прозовий твір про низку подій із життя головного героя та пов’язаних з нм другорядних героїв)

Казка – твір про вигадані події)

- Твір Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»  –  повість-казка! , бо автор розповідає про низку подій із життя Чарлі та другорядних героїв, а також змальовує чарівний, вигаданий світ шоколадної фабрики: шоколадна річка, білки-працівники фабрики, трава з цукрової вати, умпа-лумпи  і т. п.)

- Роальд Дал писав фантастичні твори. 

Фантастика – різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ)

                                     Фантастична література



    Науково-фантастична                                        Фентезі

          література
Фентезі – фантастична література, в основі якої лежить здатність людини до необмеженої творчої фантазії, завдяки якій створюється вигаданий, чарівний світ із власною розгорнутою історією і кодексом законів.


- Що то була за фабрика і хто був її власником?

І то була не якась там звичайна шоколадна фабрика. То була найбільша й найвідоміша в цілому світі фабрика! І що То була за чудесна, неймовірна будівля! Оточена височенним муром з величезною залізною брамою, вона вся диміла й химерно гула. А повітря навколо муру аж на кілометр просякло густими й розкішними пахощами рідкого шоколаду!



Власником її був містер Віллі Вонка,                        

найкращий за всі часи виробник і винахідник шоколадних цукерок. І що то був за дивовижний чоловік!

На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички - перламутрово-сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі - очі він мав невимовно ясні. Здавалося, що вони весь час іскряться й мерехтять. Власне кажучи, все його лице освітлював радісний усміх.

- Одного разу батько Чарлі прочитав у вечірній газеті дивовижне оголошення. Про що саме? Знайдіть в тексті і зачитайте!



 «Я, Віллі Вонка, вирішив дозволити цього року відвідати мою фабрику п'ятьом дітям. Майте на увазі - тільки п'ятьом і не більше. Цих п'ятьох щасливців я скрізь водитиму особисто і дозволю їм побачити всі фабричні таємниці та чари. Наприкінці екскурсії всі вони як спеціальний дарунок отримають стільки шоколадок і цукерок, що їм вистачить на все життя! Отож шукайте Золоті квитки! П'ять Золотих квитків було надруковано на золотому папері й заховано під звичайнісінькими обгортками п'яти звичайнісіньких шоколадних батончиків. Ці п'ять батончиків можуть опинитися де завгодно - в будь-якій крамничці на будь-якій вуличці у будь-якому місті будь-якої країни світу - на будь-якому прилавку, де продають цукерки «Вонка». А п'ятеро щасливців, які знайдуть ці п'ять Золотих квитків, стануть єдиними особами, яким дозволять відвідати мою фабрику й побачити, яка вона тепер зсередини! Успіхів вам усім і успішного полювання!»

Запиши у зошит
Аналіз твору повісті "Чарлі і шоколадна фабрика", Роальд Дал:
Тема: цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці.
Ідея: найголовніше для людини в її житті - це мати чудову родину, членів якої об'єднують любов, повага та розуміння.
Головна думка: Діти мають бути дітьми і вірити в чудо. Люди мають боротися зі своїми вадами та прагнути позбавитися від них, а не ставати їх рабами. Уславлюється геніальний людський розум, що здатен поєднати мрію з реальністю. Щастя не тільки у грошах. Головне - це теплі людські взаємини, любов і розуміння рідних і близьких. Люди, навіть з геніальними здібностями та величезними багатствами, не мають бути самотніми.
Сюжетний план:
Експозиція: життя і мрії родини Бакетів
Зав’язка: щасливий квиток Чарлі
Розвиток дії: пригоди в чарівному світі шоколадної фабрики
Кульмінація: Чарлі залишився один на фабриці
Розв’язка: Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонкі.
План до повісті "Чарлі і шоколадна фабрика", Роальд Дал:
1. Чарлі та його сім'я.
2. Фабрика містера Віллі Вонки.
3. Золоті квитки.
4. Двоє перших щасливчиків.
5. Знайдено ще два золотих квитка.
6. Містер Віллі Вонка та шоколадний цех.
7. Августус Глуп вилітає у трубу.
8. Велика жуйкова машина.
9. Верука в Горіховому цеху.
10. Телевізійно - Шоколадний цех.
11. Залишився тільки Чарлі.
12. Шоколадна фабрика.
Прочитай.
Сюжет: маленький хлопчик Чарлі Бакет живе в дуже бідній сім'ї. Семеро людей (хлопчик, його батьки, два дідусі і дві бабусі) туляться в маленькому будиночку на околиці міста. З усієї родини тільки батько Чарлі має роботу: він закручує пробки на тюбиках із зубною пастою. Сім'я не може дозволити собі найнеобхіднішого: в будинку тільки одне ліжко, на якій сплять чотири старих, а сім'я живе впроголодь і харчується картоплею і капустою. Чарлі дуже любить шоколад, але отримує його лише раз на рік - одну плитку на свій день народження, як подарунок.
Ексцентричний шоколадний магнат містер Віллі Вонка, який провів на самоті десять років на своїй фабриці, оголошує, що хоче влаштувати розіграш п'яти золотих квитків, які дозволять п'ятьом дітям побувати на його фабриці. Після екскурсії кожен з них отримає довічне забезпечення шоколадом, а один буде нагороджений якимось особливим призом.
В екскурсії по фабриці, крім дітей, беруть участь їхні батьки: кожна дитина прийшла з матір'ю або з батьком, крім Чарлі, якого супроводжує його дідусь Джо. У процесі відвідування фабрики всі діти, за винятком нього, не звертають уваги на попередження Вонки і виявляються жертвами власних вад, потрапляючи по черзі в різні ситуації, які змушують їх залишити фабрику. В кінці залишається тільки Чарлі, якому і дістається головний приз - він стає помічником і спадкоємцем містера Віллі Вонки, а решта дітей отримують обіцяне довічне забезпечення шоколадом.
Сенкан Чарлі:
Чарлі.
Добрий, худий.
Мріє, надіється, перемагає
Немає нічого неможливого
Молодчина


3. Бесіда за запитаннями.

 -Де мешкає сім'я Чарлі Бакета?

- Чи велика його родина? 

- Чи можуть Бакети купити кращий будинок? Чому?

- Що їсть сім'я?

- Коли герой міг відчути смак шоколаду?

- Які стосунки в родині? 

-  Як характеризує Бакетів те, що єдине ліжко в будинку віддали стареньким?

- В які хвилини члени родини почуваються щасливими?
- Хто розповів хлопчикові про фабрику містера Віллі Вонка?
- Якої думки дідусь Джо про  містера Вонка?
- Чи одразу Чарлі отримав квиток?
 Переглянь буктрейлер 




Склади  «Ланцюжок подорожі фабрикою Віллі Вонка» 
Подивись у сундучок 
+




-Хто такі умпа-лумпи? (Маленькі люди, які дуже любили какао- боби й погодилися працювати на фабриці, адже у своїй місце­вості дуже голодували.)


-Які солодощі виробляли на шоколадній фабриці Вонки? Які з них не існуть у реальному житті?
 Опрацюй табличку, познайомся з героями твору: 



Імя
Батьки
Найбільше уподобання героя
Риси характеру

Августус
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі
Єдине, що його цікавить, –це їжа
Лінивий, ненажерливий, неслухняний
Віолетта
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка
Постійно жує гумку
Неслухняна, егоїстка
Верука
Багаті  батьки готові задовольните всі забаганки
Хоче все мати, влащтовує істерики
Заздрісна,   вередлива, невихована
Майк
Не займаються сином
Любить дивитися телевізор
Агресивний, невихований
Чарлі
Улюбленець родини
Мріяв побувати на шоколадній фабриці
Розумний, вихований, слухняний,  добрий

Слово учителя

Ми зустрілися з різними дітьми. Як ми бачимо, усі ці діти мають різні риси характеру.
Що об’єднує  Августуса, Веруку, Віолетту, Майка? 
(Вони грубі, егоїсти).  Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження.

Хіба можна так поводити себе у гостях? 

Як ви думаєте, хто  має бути відповідальним за виховання дітей? 
        Слово учителя.
Я погоджуюсь з вами. Що ви можете сказати про батьків наших героїв?
(Батьки Майка взагалі не займаються сином, батьки Віолетти схвалюють все, що робить їхня дочка, батьки Веруки готові задовольнити всі її забаганки.)
  Як ми бачимо, батьки наших героїв мало приділяли уваги вихованню дітей, виконували всі їхні забаганки, схвалювали всі їхні вчинки. Саме дорослі, власне батьки, мають сприяти формуванню характеру дитини. І екскурсія фабрикою яскраво виявила вади характерів дітей.
Як наслідок, подорож фабрикою містера Вонки для чотирьох дітей  виявилась невтішною.
- Як ви гадаєте, чи отримали діти урок із того, що сталося? (Верука...)


8. Творче завдання.

– Які поради можна дати нашим героям? тисни тут


Творче завдання.  Складіть сенкан


Віллі  Вонка (І в)
Сміливий, винахідливий
Створював, охороняв, пишався
Полюбляє солодощі
Чудернацький дивак

Чарлі (ІІ в)
Добрий, уважний
Розумів, вірив, отримав
Побував на фабриці Вонка
Переможець
                                                          СВІТ  ГЕРОЇВ.    
    – Що запропонував Вонкі  Чарлі та його родичам? Як Чарлі до цього  поставився?  
-  Які секрети розкрив Вонкі? Хто може бути власником фабрики? Чому?                                                                                  

Узагальнююча бесіда
Сьогодні ми з вами говоримо про важливість людських чеснот.
А що ж таке чесноти? (Стала позитивна риса характеру).
Завдання.
-         Спробуйте із запропонованого переліку якостей вибрати ті, які можна назвати чеснотами: відповідальність, зазнайство, співчуття, егоїзм, скромність, чесність, байдужість, справедливість, щедрість, співчуття, працелюбність, повага до інших.
-         Які з цих чеснот притаманні Чарлі?
-         А якими власними чеснотами  пишаєтесь ви?

ПІДСУМОК         
– У чому сила впливу даного твору на читача? У чому сенс твору і чому він має таку назву? Що вас найбільше вразило в творі?
-          Вдома ви готували рекламні постери до цього твору. Складали рекламу книги Роальда Дала "Чарлі і шоколадна фабрика".   
-         Настав час їх продемонструвати! (Виступи учнів)                                                                                                                                                                                              Ми разом з героями твору здійснили  незвичайну подорож. Роальд Дал ще раз нам довів, що необхідно рахуватися з думкою інших, бути добрим і вихованим, що кожен із нас може змінити світ на краще, навіть дитина. Адже Чарлі зміг! Ви пам’ятаєте, що Чарлі став господарем шоколадної фабрики містера Вонки.
Чому саме Чарлі…?  Відповідь на це питання ми будемо шукати на наступному уроці. Щоб у нас вийшла гарна розмова, ви повинні підготуватися вдома.

ІУ. Домашнє завдання   
 Відкрийте щоденники, запишіть: «Чарлі став господарем шоколадної фабрики, тому що...». Допишіть речення.



ДЯКУЮ ЗА УРОК!!!







Тема уроку. Туве Янсон "Капелюх чарівника. Персонажі твору, їх характеристика.


РОБОЧА КАРТКА УРОКУ _________________
Туве Маріка Янсон (1914–2001) – геніальна фінська казкарка і художниця, авторка повістей про Мумі-тролів
 Вигаданий світ моїх Мумінів - це світ, 
за яким ,напевно, в глибині душі 
тужить кожен з нас. Мріємо 
ми всі, та тільки не погоджуємося 
визнаватися в цьому. 
Туве Янсон 

Завдання № 1. За змістом статті підручника заповни анкету письменниці.  ( 1 б. )
    Народилася Туве Янсон 9 серпня 1914 року у фінському місті ___________________ .ЇЇ батько був видатним  _______________, а мати - __________________.  Улітку родина ви-їжджала ________________, де діти разом з дорослими ________________, ________________________________. Найбільше в родині цінували дух __________________й ________________. До своїх дітей подружжя Янсонів ставилося з _____________, _____________, розвивали  їхні ___________________________. Туве навчалася малярству  у ______________, потім у _________________, ________________ та ______________. Казки про Мумі – тролів написані _________________ мовою. Ілюстрації до своїх казок Туве Янсон малювала сама. 

Завдання 2.  Склади каталог  творів Туве Янсон , скориставшись  ілюстраціями та інформацією з підручника на стор. 228 (0.5 б.)
           
Словничок уроку
Троль – у скандинавських легендах та міфах  деревний  дух, який  часто намагається нашкодити людям.
Мумі – Дол – долина , у якій мешкають Мумі – тролі.
Ондатра (Ондатр у тексті ) – вид гризунів підродини щурів. Напівводяна тварина родом з Північної Америки, що була інтродукована (завезена) до Європи, Азії, Південній Америці. Має цінне хутро.
Гатіфнати – маленькі чарівні тваринки, часто невидимки, блукають світом, безтурботні.
Мемуари - спогади 

  Характеристика героїв.
Мумі-тато – має золоті руки, він збудував блакитний будиночок. Він із великою повагою ставиться до Мумі-мами, для нього її слово – закон. Мумі-тато не боїться нічого, він любить море і гарні пригоди, пише цікаві мемуари.
Мумі-мама — дружина Мумі-тата, мама Мумі-троля. Найкраща мама у світі! Завжди готова прийняти нових друзів улюбленого сина, нагодувати їх, пригорнути, заспокоїти, сказати добре, лагідне слово…
Мумі-троль – син Мумі-мами та Мумі-тата. Дуже зворушливий, добрий і чуйний, в цілому сміливий, але іноді чогось боїться… Легко заводить нові знайомства, чим іноді добавляє клопоту Мумі-мамі…
Чмих – син Сос і Шнирька. Трішки жадібний, любить поскиглити. Небайдужий до всього яскравого, мріє мати власного друга, іноді самотній. Іноді проявляє почуття страху, неспокою…
Хропусь – брат Хропсі . Зовні схожий на Мумі-троля, але змінює колір відповідно до настрою. Дуже любить бути як головою так і секретарем на різних зборах. Дуже серйозний…
Хропся – сестра Хропуся. Власниця шовкової чолки і золотого ножного браслета. Дуже любить прикраси і крутитись перед дзеркалом. Була врятована Мумі-тролем від ядовитого куща чортополоха.
Нюхмумрик – незалежний. Постійний шукач пригод. Любить викурити трубку та пограти на губній гармошці. Не любить табличок, які щось забороняють. Кожного літа відвідує Мумі-дол, а восени знову відправляється подорожувати…
Гемуль – досить занудний. Любить командувати і ніколи не визнає своїх помилок. Колекціонує марки та рідкісних комах…
Ондатр – справжній філософ. Цілісінький день лежить в гамаці з розумною книгою. Іноді не зважає на те, що ті, хто поряд з ним вимушені піклуватися про нього… Буває занудним…

Завдання  3. Мислительний тренінг. Розподіли героїв Мумі - Далена на головних і другорядних (якщо прочитав(ла) усю казку, доповни імена) (2 б).
Персонажі казки «Капелюх чарівника»

Головні
Другорядні









Тема уроку : Туве Маріка Янсон «Капелюх чарівника». Життя і творчість фінської художниці і казкарки Туве Янсон. Чарівний світ Мумі – долу.

Переглянь презентацію.



 У 1938 письменниця написала і проілюструвала свою власну книгу — казкову повість «Малюк троль та велика повінь» (1942) — і, нарешті, «…відчула справжню свободу, коли сама почала виконувати обидва види роботи». Але перша книга ще нікому не відомої письменниці побачила світ лише через три роки (1945). Як тільки це сталося, Т. Янсон зрозуміла, що просто не в змозі назавжди забути про мумі-тролів, до яких пройнялася щирою симпатією. І вона написала ще одну книгу — «Мумі-троль і комета» (1946), згодом ще одну — «Диво-капелюх»(1949), і ще, і ще… Так з'явилося чимало надзвичайних книг з витонченими, оригінальними малюнками.
Популярність письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про мумі - тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев'ять книг про мумі - тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові). Саме книги про мум і - тролів принесли письменниці загальне визнання. (Слайд 7)
       За свої казкові твори Туве Янсон отримала високі відзнаки різних країн:
·        Премія імені Нільса Хольгерсона кращому дитячому письменнику року (1953);
·        Медаль Г.Андерсена за внесок у розвиток дитячої літератури (1966);
·        Премія Шведської академії мистецтв (1972);
·        Золота Президентська медаль Фінляндії (1976);
·        Почесне звання доктора мистецтвознавства університету Гельсінкі (1978);
·        Премія імені Сельми Лагерлеф за внесок у літературу (1993);
·        Літературна премія Американо-Скандинавського культурного фонду.(1996).
З 2002 року у Фінляндії засновано премію імені Туве Янсон, яку вручають письменникам, котрі пишуть для дітей. (Слайд 8-9)


ти вже прочитав І розділ "Капелюх чарівника"

                                 переглянь мультфильм.




   Бесіда з учнями.

-         Чи зустрічали ви у літературних творах, кінофільмах образи тролів? Які вони?

-         Чи схожі мумі-тролі з казкової країни Туве Янсон на фантастичних і потворних істот із скандинавського фольклору? 


Пошукова робота.

Дослідження елементів чарівної казки у творі Янсон 

-         Згадайте, які ознаки має чарівна казка?

-         Які вигадані істоти (герої) діють у казці Туве Янсон?

-         Чи є чарівні предмети, події у творі?

-         Чи є чудеса і перетворення у казці?

-         Спробуйте довести, що казка Туве Янсон має елементи чарівної казки.



                             Опрацюй  презентацію:



Дом. завдання. Прочитай далі про нові пригоди в країні Мумі - троллів






Список творів для обов’язкового  читання




  • Пушкін О.С. Казки 
  • Андерсен Г.К. «Соловей», «Непохитний оловяний солдатик», «Дикі лебеді», “Снігова Королева»
  • С.-Томпсон Е. «Лобо»
  • Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра»
  • Портер Е. «Полліанна»
  • Льюїс Керролл. «Аліса в Країні Див»
  • Дал Р. «Чарлі і шоколадна фабрика»
  • Янсон Т. «Комета прилітає», «Капелюх часрівника», «Зима-чарівниця»
  • Маар П. «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу»


Брати Грім 

       Мультфільм  "Пані Метелиця" 


               

Китайська народна казка 

    Мультфільм "Пензлик Маляна"


             


Г.К.Андерсен




Мультфільм "Соловей"



                                                            Льюїс Керролл. 
                                                     Мультфільм «Аліса в Країні Див»




О.Пушкін 
О.Пушкін «Руслан і Людмила» (Вступ)

Кросворд дивись

Пушкін біографія читати 

С.-Томпсон Е. «Лобо»


                 Біографія письменника читати 

                     "Лобо" читати 

Немає коментарів:

Дописати коментар